Správným jídelníčkem proti hypoglykémii

Hypoglykémie označuje nízkou hladinu cukru v krvi. Projevuje se bolestí hlavy, slabostí a může vést i k závažnějším zdravotním komplikacím. Jak by měl vypadat jídelníček, abychom tomuto stavu předcházeli?

Foto: pexels.com

Hypoglykémii se snažte předcházet

Nízká hladina cukru v krvi je často spojována s diabetem, ale může se vyskytovat i při hormonálních problémech, různých onemocněních či po nadměrné konzumaci alkoholu. Příznaky mimo jiné zahrnují pocení, mravenčení, bušení srdce, zmatenost, rozostřený pohled, třes rukou atd. Při těchto projevech do sebe postižený potřebuje dostat cukry v jakékoli podobě. Ideální je však těmto stavům předcházet vyváženým jídelníčkem spojeným s pravidelností v jídle, konzumací potravin s nízkým glykemickým indexem a vyhýbáním se alkoholu a sladkostem.

Snídaně

Najíst bychom se měli co nejdříve po probuzení, protože hladina cukru v krvi může během noci klesnout. Nedoporučují se sladké ovocné šťávy, které mohou rozkolísat hladinu cukru. Raději zvolte nápoje bez přidaných cukrů. 

Ideální snídaně může vypadat například takto:

  • vařená vejce, celozrnné tousty, zelenina
  • ovesné vločky s lesním ovocem, slunečnicovými semeny a skořicí (skořice pomáhá snižovat cukr v krvi)
  • jogurt s ovesnou kaší, medem a ovocem

Oběd
Na oběd se doporučuje spíš menší porce jídla bohatého na bílkoviny, zdravé tuky a složité uhlohydráty, které budou energii uvolňovat postupně. Je vždy dobré znát glykemický index potravin, protože i jídla, která se zdají být zdravá, ho mohou mít velmi vysoký. 

K obědu si dejte třeba:

  • tuňák, kuře či tofu na celozrnném chlebu se salátovými listy či avokádem
  • grilované ryby se zapečenými sladkými brambory (mají nižší GI než ty klasické) a zeleninový salát

Večeře
Ani večeře by neměla být extra opulentní. Zahrnovat by měla bílkoviny a komplexní sacharidy. 

Pro inspiraci uveďme například:
– kuře nebo tofu s hnědou rýží a zeleninou
– losos s dušenou zeleninou nebo salátem

Svačiny

Mezi hlavními jídly bychom neměli zapomínat na svačiny, aby hladina cukru v krvi příliš nekolísala. Ideálně by svačina měla být dopoledne, odpoledne a něco malého sníst ještě před spaním.

Zdravé svačinky:
– malé jablko s několika plátky sýru čedar
– banán s hrstkou ořechů nebo semen
– plátek celozrnného toustu s avokádovou pomazánkou nebo hummusem
– celozrnné krekry doplněné malou plechovkou sardinek nebo tuňáka
– mrkev, papriky a okurky namočené v hummusu
– zeleninové smoothie

Co dělat, když přece jen přijde hypoglykémie?

Pokud pozorujete některý z výše uvedených příznaků, zkonzumujte 15–20 gramů rychlých sacharidů. Optimálně v podobě glukózových tablet či sklenice ovocné šťávy, které zajistí nejrychlejší vzestup glykémie zpět do potřebných hodnot. Jestliže stav přetrvává i po 15 minutách, doplňte další dávku sacharidů. Rozhodně hypoglykémii nepodceňujte, může totiž dojít až ke ztrátě vědomí. Vždy na proběhlou hypoglykémii upozorněte svého lékaře při návštěvě, pokud jsou potíže častější, doporučujeme vyhledat lékaře okamžitě. 

 

Text: Markéta Veselá

Zpět

Mohlo by vás zajímat