Jsou jablka vhodnou svačinou pro diabetiky?

Ovoce je našemu zdraví prospěšné. Jablka však kromě vitamínů a vlákniny obsahují i cukry a sacharidy. Hodí se tedy i do jídelníčku těch, kteří bojují s cukrovkou?

Muž beroucí z mísy jablko

Foto: Shutterstock.com

Lidé s diabetem musejí sledovat příjem sacharidů, aby měli pod kontrolou hladinu cukru v krvi. Ta by měla ideálně zůstávat co nejstabilnější po celý den. Proto je nutné v jídelníčku zohlednit i příjem ovoce, které je bohaté na cukry a sacharidy. Středně velké jablko obsahuje průměrně 25 gramů sacharidů a přibližně 19 gramů cukrů (především se jedná o fruktózu, obsahuje ale i glukózu a sacharózu). Nedávná studie zveřejněná v časopisu American Journal of Clinical Nutrition zjistila, že nahrazení glukózy nebo sacharózy právě fruktózou vedlo po jídle k nižší hladině cukru v krvi a nižší potřebě inzulínu.

Jablka navíc obsahují vlákninu (jedno jablko zhruba 4 gramy), která zpomaluje vstřebávání cukrů v těle a předchází tak jejich výraznějšímu kolísání. Díky tomu jsou jablka považována za potravinu s nízkým glykemickým indexem. To ale neznamená, že bychom si jich mohli dopřát, co hrdlo ráčí. Každý diabetik by měl sledovat změny, které po konzumaci jablek v jeho těle nastanou. Reakce mohou být individuální, a proto je důležité stále myslet na hladinu cukru v krvi.

Proč ještě jablka zařadit?

Jsou nejen chutná, ale ukrývají také mnoho dalších živin. Jedno středně velké jablko obsahuje asi 100 kalorií, 25 g sacharidů a téměř 20 procent denní doporučené dávky vlákniny. Dále v nich najdeme vitamíny A a C a další antioxidanty či stopové minerály. Navíc jsou v jablkách i specifické flavonoidy (kvercetin), které dokonce částečně pomáhají vzniku diabetu předcházet.

Diabetes a další ovoce

Pestrý jídelníček je základem zdravého životního stylu. Diabetici však musejí i ovoce konzumovat s rozmyslem a vždy ho zařadit do denního plánu. Některé druhy ovoce jsou navíc pro diabetiky vhodnější než jiné. Jaké to například jsou?

  • jahody, maliny, ostružiny, borůvky, třešně
  • avokádo
  • mango
  • citrusové plody
  • meruňky, švestky, broskve

Nejvhodnější je jíst ovoce v čerstvém stavu i se slupkou (obsahuje nejvíc vlákniny), další možností je ovoce mražené či sušené. U sušeného ovoce je však potřeba hlídat, zda v něm není přidaný cukr. Dopřát si můžete i 100% ovocné šťávy, není ale dobré to s nimi přehánět. Úpravou přicházejí o vlákninu, která zpomaluje vstřebávání cukrů, a proto mohou mít na glykémii jiný vliv.

Text: Markéta Veselá

Zpět

Mohlo by vás zajímat