Diabetes a veganství

Na rozdíl od diety je veganství spojeno i s životní filozofií. Dodržování přísného jídelníčku tak nedoprovází pocit odříkání a strádání, ale často naopak vede k větší spokojenosti.

Foto: pxhere.com

Spousty ovoce, zeleniny, luštěnin, ořechů i nejrůznějších semínek a klíčků jsou ve veganském menu na denním pořádku. Zato maso, mléko ani jiné potraviny živočišného původu na veganském talíři nenajdete. Jídelníček je tak plný vitamínů, antioxidantů, minerálních látek i vlákniny. Vegany netrápí nadváha, mají nižší cholesterol, BMI i riziko kardiovaskulárních onemocnění, což bývají právě zdravotní problémy spojené s diabetem 2. typu. Správně sestavená veganská dieta může být klíčem k tomu, jak shodit nadbytečné kilogramy a mít hladinu glukózy pod kontrolou.

Na co si dát pozor

Pokud se rozhodnete pro přechod na rostlinnou stravu, rozhodně vše konzultujte se svým lékařem. Jen vyškrtnout potraviny živočišného původu ale nestačí, je třeba dbát na výživovou hodnotu jídelníčku. Luštěniny i obiloviny totiž obecně obsahují hodně sacharidů. Proto když kuřecí maso k obědu nahradíte například cizrnou, dejte si jako přílohu zeleninu, která má naopak sacharidů nízký obsah.

Je důležité mít nutriční hodnoty jídel v malíčku a mít přehled, co jste ten který den snědli. K tomu vám může být skvělým pomocníkem třeba aplikace Kalorické tabulky (kaloricketabulky.cz). Vegani-diabetici by měli také svůj jídelníček obohacovat o doplňky stravy. Pohlídat je nutné přísun vitamínů B12, D, železa, zinku, omega-3 mastných kyselin a vápníku. Ve veganském jídelníčku jsou tak trošku oříškem i bílkoviny. Ty, které jsou obsažené v potravinách rostlinného původu, totiž mají nižší kvalitu než ty živočišné. Proto je třeba velmi pečlivě a rozmanitě kombinovat luštěniny a obiloviny tak, aby vaše tělo získalo všechny potřebné aminokyseliny ve správném poměru a množství.

 

Text: Izabela Nováková

Zpět

Mohlo by vás zajímat